Online visie ontwikkelen met 64 behandelaren van topaz




Op 6 april gingen 64 mensen van de behandeldienst van Topaz met elkaar in gesprek over de visie van hun dienst. Artsen, fysiotherapeuten, logopedisten, diëtisten, psychologen, ergotherapeuten, muziektherapeuten en geestelijk verzorgers. De behandeldienst is een onderdeel van Topaz, zorginstelling in Leiden e.o.


De bijeenkomst heb ik samen met ongeveer 6 medewerkers van de Behandeldienst ontworpen. Voorafgaande aan de online bijeenkomst hebben deelnemers zich voor kunnen bereiden aan de hand van enkele video's waardoor de neuzen dezelfde kant op kwamen te staan.


Tijdens de online bijeenkomst werd een waarderende dialoog gehouden over verschillende principes en uitgangspunten, waarbij 12 gespreksbegeleiders in 12 groepen ervoor waakten dat er gedacht werd vanuit het belang van de client/bewoners, dat er vanuit de eigen professionele context gereageerd werd, dat er verhelderende vragen aan elkaar gesteld werden en dat luisteren als het belangrijkste ingrediënt van een goede dialoog, gestimuleerd werd.

De gespreksbegeleiders worden daarbij ondersteund door een pakket aanvullende vragen om de dialoog diepte te geven en middels een Padlet worden aantekeningen gemaakt.


De online bijeenkomst werd uitgevoerd door 4 hosts/sprekers, een chat moderator, 12 dialoog begeleiders met 64 deelnemers. 12 Padlets werden geproduceerd.


Sinds ik met mensen van Topaz werk, valt het me op dat er zo'n fijne cultuur van "kennisdelen" en "samenwerken" binnen Topaz is. Het vertrouwen in de waarderende manier van werken zorgde wederom weer voor een rijke oogst. De manier van werken is effectief, bevredigend en inclusief gebleken. Iedereen heeft meegewerkt. In twee uur ligt er een basis van een gedragen visie voor de Behandeldienst. En... het is erg leuk om zo samen te werken.


Dank @Nienke Korevaar , @Erika van Barneveld , @Christina Bierma , @Anniek Zeilstra - van der Eeze en @Els Oosthoek voor de super samenwerking!

2 keer bekeken0 reacties